Hva vi baserer siden på

Det er en jungel av dietter og definisjoner på hva sunnhet er. Vi i treningsutfordringer er opptatte av fremme en sunn livsstil, og da er det helsemyndigheten vi lytter til.

Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det som regel det. Det finnes ingen vidunderkur for å få en varig livsstilsendring, men hardt arbeid gir avkastning. Vi i Treningsutfordringer har ikke troa på ekstreme dietter eller trendmat, men god gammeldags sunn fornuft. Derfor bygger våre utfordringer, kostholdsplaner og oppskrifter på Helsedirektoratets kostråd og anbefalinger for fysisk aktivitet

Variert kost

Selv om kål er sunt, er det ikke sunt å bare spise kål. Mennesker trenger variert kost for å fungere i hverdagen, og vi legger ut oppskrifter og kostholdsplaner som gir deg dette. De inneholder mye frukt og grønt, magert kjøtt, grove kornprodukter og fisk. Grove kornprodukter og magre meieriprodukter anbefales å ha i kosten hver dag, så vi legger til rette for å integrere dette i kostholdet. Vi unngår oppskrifter med store mengder bearbeidet kjøtt, mettet fett, sukker og salt. Litt av alt er lov, og det er selvfølgelig ikke noe galt i å spise en sjokolade i helgen!

Frisk som en fisk

Fisk er viktig for at kroppen skal fungere optimalt, og det anbefales å spise to til tre fiskemiddager i uken. Fet fisk, som laks, makrell, sild og ørret, bør utgjøre minst 200 gram av ukens 450 gram med fisk. Vi ønsker å bidra med å gjøre fiskemiddagen både enklere og mer spennende, og gir deg derfor tips og oppskrifter for å nå kostholdsrådet.

Fysisk aktivitet

Mosjon i hverdagen er viktig for å unngå helseproblemer. Helsedirektoratets råd er å være i minst 30 minutter fysisk aktivitet hver dag, som tilsvarer hurtig gange. Vi vet at det frister å slappe av etter en lang dag, og gir derfor utfordringer som er enkle å integrere i en hektisk hverdag. Lett mosjon er bedre enn ingen mosjon, og våre lavterskel-råd passer for enhver situasjon.

Kos er lov

Få greier å gå et helt liv uten å unne seg selv et kakestykke eller en pose potetgull, og det skal man heller ikke være nødt til når man gjennomføre en varig livsstilsendring. Det er lov å kose seg, bare ikke hver dag. Vi i Treningsutfordringer ønsker å bidra med gode råd og tips for å gjøre kosen litt sunnere. Kos kan være viktig for å holde motivasjonen oppe i hverdagen, og man skal ikke ha dårlig samvittighet for et usunt måltid.