Helse / Utfordringer

Stump røyken nå – 7 tips for en vellykket røykeslutt

røykeslutt Share this post

røykeslutt

Røykeslutt kan være vanskelig, i denne saken finner du sju tips for en vellykket røykeslutt.

Finn motivasjonen for å slutte

Flere mennesker har begynt med røyk, fordi på et tidspunkt har røykingen blitt til noe sosialt eller en vane etter en bedre middag. Her er man nødt til å finne andre muligheter og slutte tvert eller trappe ned. For noen hjelper det å bestemme seg for en sluttedato der man kan ha tid til å omstille tankegangen. Hvilke andre muligheter har man istedet for den sosiale røyken, nattrøyken eller fyllerøyken?

I tillegg kan du gjerne skrive en liste til deg selv der du svarer på følgende:
* Hvorfor vil du slutte å røyke? 
* Kan det gi noen gevinster? I så fall hvilke? 
* Hva ser du mest frem til etter røykeslutten?

Oppsøk hjelp på apotek

Om man gruer seg til abstinensplager, kan det å rådføre seg med en lege eller apoteket hjelpe i form av ulike typer hjelpemidler. Det er viktig å huske på at abstinensene vil gi seg etter tid, og du burde slutte helt på sluttedagen. Om du så bare tar et eneste trekk vil du spolere for deg selv og det vil bli vanskeligere å slutte.

Rådfør deg med venner og familie

Å være sammen om noe er alltid lettere. Fortell dine nærmeste at du har lyst til å slutte å røyke. Om det blir vanskelig en stund, kan det være godt å ha noen å snakke med.

Benytt deg av Helsenorge

På Helsenorge sine nettsider får du mange gode forslag til hvordan man kan slutte å røyke eller snuse.

Besøk: Helsenorge

Bytt til damp eller snus

Noen sverger til damping eller å gå over til snus. Om du derimot bytter over til det sistnevnte kan du oppleve det samme problemet med å slutte. Det er derimot muligheter for å ikke bli så andpusten av lett arbeid om du går over til snus. Tenner og tannkjøtt kan man derimot få problemer med.

Ikke prøv å røyke igjen

Som nevnt tidligere blir det vanskeligere å slutte med røyken om du begynner å røyke igjen, om det så er bare en sigarett. Om du merker at suget blir for stort, kan du gjerne ta deg et glass vann eller se på en serie som du liker, gå deg en tur eller besøke noen som ikke røyker.

Belønn deg selv

Belønninger er alfa og omega for å holde motivasjonen oppe. Hva er det du vil belønne deg selv med? Om du belønner deg selv, kan lysten etter en sigarett passere. Hva med en tur på kino av pengene du sparer? Eller kanskje en ferietur?

Lykke til!

røykeslutt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Related stories